Ads 468x60px

sayfa

26 Mayıs 2012 Cumartesi

DPA distribütör tip yakıt pompaları

DPA distribütör tip yakıt pompaları

Özellikleri
         Amerikan Roosa.Master patentiyle İngiliz C.A.V. firması tarafından imal edilen ve geliştirilen DPA pompa, yakıt emişi (girişi) kontrollü, tek silindirli, karşıt pistonlu, distribütörlü bir pompa olarak tanımlanır. Şekil 1’de iki tipi görülen iki tipi görülen bu pompaların yapısı basit olup, üzerinde sıra pompalar gibi dişliler, yaylar ve bilyalı yataklar yoktur.  Böylece hem pompanın sessiz çalışması temin edilmiş, hem de ayrı bir yağlamaya gerek kalmamıştır. Motorun iyi ve düzgün çalışması için gerekli olan avans düzeneği, regülatör ve besleme pompası gibi yardımcı parçalar bir gövde içinde toplanmış ve toz, su, pislik gibi dış etkenlere karşı korunmuştur.

DPA Yakıt Pompasının Görevleri

    DPA Distribütör tip yakıt pompasının görevleri şöyle sıralayabiliriz:
1-    Yakıtın basıncını yükseltir. 420kg/cm2 (6000 PSI)
2-    Motorun gereksinmesine göre yakıtın miktarını ölçer.
3-    Yakıtı belli zaman başlangıç ve aralığında enjektörlere gönderir.
4-    Motorun ateşleme sırasına göre yakıtı enjektöre gönderir.


DPA Yakıt Pompasının Yapısı ve Parçaları

DPA yakıt pompasının ana parçaları şunlardır:
1-    Pompa gövdesi
2-    Döndürme mili ve döndürme plakası
3-    Hidrolik başlık
4-    Rotor
5-    İçi kamlı halka
6-    Besleme pompası ve kapağı
7-    Regülatör (düzenleyici)
8-    Avans düzeneği
Şimdi bu parçaların her birini ayrı yarı tanıyalım.
Pompa Gövdesi:
Alüminyum alaşımdan yapılan pompa gövdesi, pompanın hareketli ve hareketsiz bütün parçalarını üzerinde taşır.
Döndürme Mili ve Döndürme Plakası:
Her iki ucundan kamalı olan döndürme mili, motordan aldığı hareketi döndürme plakasına iletir. Döndürme plakası ise iki cıvata ile rotora tespit edildiğinden rotoru ve buna bağlı parçaları döndürerek pompanın çalışmasına yardımcı olur.
Hidrolik Başlık:
Pompa gövdesi içerisine yerleştirilen hidrolik başlık, üç vida ile  gövdeye tesbit edilmiştir. Bu vidalardan bir tanesi daha büyük çaplı olduğundan, hidrolik başlık yalnız bir konumda takılabilir. Eğer pompada otomatik avans düzeni varsa, bu büyük çaplı vidanın yerini ortası delik uzun bir vida alır. Vidadaki bu delikten de besleme pompasından gelen yakıt avans düzenine ulaşır.
Hidrolik başlık:
1. Rotor gömleği
2. Dış gövde olmak üzere iki parçadan oluşur. Bu iki parça birbirlerine preste sıkı geçirilmiştir ve tek parça olarak değiştirilebilir. Üzerinde motor silindir adedi kadar çıkış deliği ve yakıt ölçme supabından gelen yakıtın rotora girmesini temin eden bir adet giriş deliği vardır.
Rotor:
Rotor gömleği içinde çok az bir boşlukla (0,001 mm) çalışan rotor, özel çelik alaşımından yapılmış ve yüzeyi hassas işlenerek sertleştirilmiştir, ön tarafında pistonların çalıştığı delikler, pabuç ve makaraların kayarak hareket edeceği yuvalar vardır. Merkezinde boylamasına açılmış bir yakıt kanalı ve bu kanalla irtibatlı olarak motor silindir adedi kadar giriş, bir adet çıkış deliği vardır. Rotorun arka tarafına ise besleme pompası palet taşıyıcısı takılarak, besleme pompasının da çalışması temin edilmiştir.
İçi Kamlı Halka:
Çelik alaşımından yapılan içi kamlı halkanın iç kısmında motor silindir adedi kadar çıkıntı vardır. Bu çıkıntılar makara ve pabuçlar vasıtasıyla pistonları birbirine doğru iterek, pistonlar arasındaki yakıtın sıkıştırılmasını ve basıncının yükseltilerek basılmasını temin ederler. Ayrıca otomatik avanslı pompalarda küresel başlıklı bir vida İçi kamlı halkaya takılarak, pompaya avans verilmesini temin eder.
Besleme Pompası ve Kapağı:
Besleme pompası bir çift palet ve palet taşıyıcısından oluşur. Palet taşıyıcısı çelikten yapılmış olup, motorun dönüş yönüne göre sağ veya sol vida ile pompa rotoruna takılır ve hareketini buradan alır.
Besleme pompası kapağında ise basınç ayar supabı vardır. Bu supap;
1. Motor çalışmazken pompanın yakıtla doldurularak havasının alınmasını ve çalışmağa hazır duruma gelmesini temin eder,
2. Besleme pompasının bastığı yakıtın basıncını motor devrine göre ayarlar.

1 . Pistonlar
2 . Döndürme mili
3 . Yakıt geri dönüş rekoru
4 . Gaz kolu
5 . Relanti ayar vidası
6 . Hava alma vidası
7 . Regülatör yayı
8 . Yakıt ölçme supabı
9 . Hidrolik başlık
10 . Yakıt giriş rekoru
11 . Besleme pompası kapağı
12 . Rotor
13 . Naylon süzgeç
14 . Besleme pompası palet taşıyıcısı
15 . Basınç ayar supabı gömleği
16 . Basınç ayar supabı pistonu
17 . Piston tutucu yayı
18 . Enjektöre gidiş
19 . Avans düzeni
20 . içi kamlı halka

Basınç ayar supabının parçaları ve çalışması

1  . Tutucu yay
2 . Naylon süzgeç
3 . Düzenleyici yay
4 . Gömlek
5 . Piston
6 . Piston  tutucu   yayı
7 . Besleme pompası çıkışı
8 . Düzenleme deliği
9 . Besleme pompası girişi
10 . Yay tablası
11 . Yakıt giriş rekoru

Motor çalışmadığı zaman pompanın yakıtla doldurulup havasının alınabilmesi için motor üzerindeki el pompası çalıştırılır ve yakıt depodan emilerek besleme pompası kapağındaki giriş rekoruna gönderilir. Şekil 3-b de okla gösterilen yerden gelen yakıt, 9 nolu besleme pompası girişine gidemediğinden (çünkü pompa hareketsizdir ve paletler yakıta yol vermez) aşağı doğru iner. Pistonu (5), yayının (6) kuvvetini yenerek bastırır ve besleme pompası çıkış kanalına (7) ulaşır. Buradan geçerek hidrolik başlıktaki kanallar vasıtasıyla pompayı doldurur. Pompa üzerindeki hava alma vidaları ile de pompanın havası alınır.
Yakıt pompası çalışırken besleme pompası çıkış kanalından (7) gelen fazla yakıt, pistonun (5) alt yüzeyine etki yapar ve düzenleyici yayın (3)kuvvetini yenerek pistonu yukarıya doğru iter. Piston yukarıya itilince düzenleme deliğini (8) kısmen açar. Buraya kadar gelmiş olan yakıt da düzenleme deliğinden geçerek tekrar besleme pompası girişine (9) gelir.
Motor devri yükseldiği zaman besleme pompasının da bastığı yakıtın miktarı artar ve basıncı yükselir. Bu yüksek basınçlı yakıt, pistonu daha fazla yukarıya iter ve düzenleme deliğini daha fazla açar. Böylece de motor devrine göre pompanın gereksinmesinden fazla oları yakıt besleme pompası girişinden kısa devre yapar.
Regülatör  (düzenleyici) :
DPA yakıt pompalarında iki tip regülatör kullanılmaktadır. Bunlar:
1 — Mekanik regülatör
2 — Hidrolik regülatör.
Her iki tip regülatörün de kullanılma amaçları aynıdır. Fakat hidrolik regülatörde parçalar daha az olduğundan, pompanın boyu da daha kısa olmaktadır. Bir diğer fark da; mekanik regülatörde ekseni etrafında dönen tip, hidrolik regülatörde ise aşağı yukarı hareketli piston tipi yakıt ölçme supabı kullanılır.
Gerek mekanik gerekse hidrolik regülatörlerin çalışması ileride ayrıca görülecektir.
Avans düzeni :
Motor devri yükseldiği zaman pompaya avans verilerek yakıtın normal zamanından önce enjektörlere gönderilmesi ve yanmaya yeterli zaman bırakılması gerekir, îşte bu nedenle DPA yakıt pompalarına da hidrolik olarak çalışan bir avans düzeni konmuştur (bak. avans düzenleri). Bu düzen, motor devri yükselince içi kamlı halkayı rotor dönüş yönünün aksine döndürerek pompaya gerekli avansı verir.

DPA Yakıt Pompasının Çalışması

DPA pompaların çalışmasını, mekanik regülatörlü pompalar ve hidrolik regülatörlü pompalar için ayrı ayrı inceleyelim.

1 . Regülatör ağırlıkları
2 . Döndürme mili emniyet vidası
3 . Döndürme mili
4 . Döndürme mili muhafazası
5 .Yakıt geri dönü? rekoru
6 . Stop kolu
7 . Regülatör yayı
8 . Relanti ayar vidası
9 . Gaz kolu
10 . Tam gaz ayar vidası
11 . Yakıt ölçme supabı
12 . Yakıt giriş rekoru
13 . Besleme pompası kapağı
14 . Hidrolik başlık
15 . Rotor
16 . Naylon süzgeç
17 . Basınç ayar supabı gömleği
18 . Basınç ayar supabı pistonu
19 . Piston tutucu yayı
20 . Besleme pompası palet taşıyıcısı
21 . Enjektöre gidiş
22 . Avans düzeni
23 . tçi kamlı halka
24 . Pistonlar

Mekanik regülatörlü DPA pompanın çalışması:
Motor üzerinde bulunan birinci besleme pompası yakıtı depodan ala-pompa üzerindeki ikinci besleme pompasına gönderir. Bu arada yakıtı filtreden geçirerek iyice temizlenmesini de temin eder.
Besleme pompası kapağındaki giriş rekorundan giren yakıt, naylon süzgeçte de süzüldükten sonra paletler arasına dolar.

1 . Yakıt deposu
2 . Birinci filtre
3 . Enjektör geri dönüşü
4 . Birinci besleme pompası
5 . Filtre geri dönüşü
6 . îkinci filtre
7 . Pompa geri dönüşü
8 . Basınç ayar supabı
9 . ikinci besleme pompası
10 . Enjektörler
11 . Rotor gömleği çıkış delikleri
12 . Rotor çıkış deliği
13 . Rotor giriş delikleri
14 . Makara
15 . Piston
16 . îçi kamlı halka
17 . Yakıt ölçme supabı
18 . Gaz kolu bağlantısı
19 . Bağlantı mili
20 . Kontrol kolu
21 . Kontrol gömleği
22 . Döndürme mili
23 . Regülatör ağırlıkları
24 . Destek
25 . Rölanti yayı
26 . Regülatör yayı
27 . Stop kumanda çubuğu

Paletli tip olan besleme pompası yakıtın basıncını yükselterek iki kola. ayrılan çıkış kapalına basar. Çıkış kanalındaki yakıtın bir kısmı hidrolik baslıktaki yatay kanal yoluyla pompaya giderken bir kısmı da geri gelir ve basınç ayar supabına girer. Daha önce açıklandığı gibi yakıtın fazlası basınç ayar supabından tekrar paletler arasına döner.
Hidrolik başlıktaki yatay kanal vasıtasıyla pompaya gelen yakıt rotor üzerindeki dairesel kanala dolar.Yakıt burada da iki kola ayrılır ve alttan avans düzenine giderken, üstten de yakıt ölçme supabına gider. Yakıt ölçme supabı tarafından miktarı ölçülen yakıt, rotor gömleğindeki
 Tek giriş deliğine gelir. eğer bu giriş deliği, rotordaki silindir adedi kadar
deliklerden birisi ile karşılaşmış durumda ise, yakıt buradan girer ve merkezi delikten geçerek pistonlar arasına dolar. Bu duruma pompanın şarj olması (yakıtın pistonlar arasına dolması) denir. Bu durumda ma-karalar içi kamlı halkanın boşluklarındadır ve rotordaki tek çıkış deliği,
.rotor gömleğindeki silindir adedi kadar deliklerden hiç birisi ile karşılaşmamış durumdadır.

1 . içi kamlı halka
2 . Rotor gömleği çıkış delikleri
3 . Rotor çıkış deliği
4 . Rotor giriş delikleri
5 . Rotor gömleği girişi
6 . Piston
7 . Rotor

Pompa rotoru döndürme mili ve döndürme plakasından aldığı hare-ketle döner. Bu dönme esnasında makaralar içi kamlı halkanın çıkıntılarına gelir ve birbirlerine doğru itilirler. Makaralarda pabuçlar vasıtası ile pistonları birbirlerine doğru iterek pistonlar arasındaki hacmin küçülmesine ve burada bulunan yakıtın sıkıştırılmasına neden olurlar. Sıkışan ve basıncı yükselen yakıt, rotordaki merkezi delikten geri gider. Bu anda rotor ve rotor gömleğindeki giriş delikleri birbirinden uzaklaşmıştır. Rotordaki tek çıkış deliği ise, rotor gömleğinde-deki çıkış deliklerinden birisi ile karşılaşmıştır. Merkezi delikten geri gelen basınçlı yakıt, bu deliklerden geçerek çıkış rekorunda ve oradan da sırası gelen silindirin enjektörüne gider.

Motor devri yükseldiği zaman döndürme mili ile beraber dönen regülatör ağırlıkları, merkezkaç kuvvet nedeniyle etrafa doğru açılır ve
kontrol gömleğini iterler. Bu itme hareketi, regülatörün kontrol kolu,
bağlantı mili ve kumanda levyesi vasıtası ile dönme hareketine çevrilerek yakıt ölçme supabına iletilir. Yakıt ölçme supabının
kendi ekseni etrafında dönmesi ile yakıt ölçme deliğinin kesiti daralır ve
buradan geçerek pistonlar arasına dolan yakıtın miktarı da azalır. Pistonlar arasına giden yakıtın azalması enjektörlere giden yakıtın azalması olacağından motor devri düşer. Motor devrinin düşmesi ile direk irtibatlı olan regülatör ağırlıkları, merkezkaç kuvvetin azalması nedeni ile derhal kapanır. Bu sefer de aynı hareket iletimi vasıtasıyla yakıt ölçme supabı tersine dönerek, yakıt ölçme deliğini açar ve pistonlar arasına daha fazla yakıt gitmesine neden olur.
Pompanın silindirlere gönderdiği  yakıt miktarının değişimi, birim zamanda çok sık tekrarlandığından motor belli bir devirde çalışır.

1 . Kontrol gömleği
2 . Regülatör ağırlıkları
3 . Kontrol kolu
4 . Rölanti yayı pimi
5 . Stop kumanda çubuğu
6 . Eksantrik stop mili
7 . Stop kolu
8 . Rölanti yayı
9 . Regülatör yayı
10 . Gaz kolu
11 . Gaz kolu bağlantısı
12 . Kumanda levyesi
13 . Yaylı bağlantı çubuğu
14 . Yakıt ölçme deliği
15 . Yakıt ölçme supabı
16 . Destek  saçı
17 . Yay
18 . Döndürme mili

Yakıt ölçme supabının dönme hareketine stop kolu ve gaz kolu ile de kumanda edilebilir. Böylece de motor devri yükseltilir veya motor stop ettirilir.

1 . Yakıt Deposu
2 . Pompa geri dönüşü
3 . Birinci besleme pompası
4 . Filitre
5 . Kısıtlayıcı delik
6 . Filitre geri dönüşü
7 . Hız artış yönü
8 . Basınç ayar supabı
9 . Gaz kolu
10 . İkinci besleme pompası
11 .Yakıt ölçme supabı
12 . Rotor çıkış deliği
13 . Enjektör
14 . Rotor giriş delikleri
15 . Piston
16 . Döndürme mili
17 . İçi kamlı halka

Hidrolik regülatörlü DPA pompanın çalışması:
Hidrolik regülatörlü DPA yakıt pompalarında regülatörün ve yakıt ölçme supabının dışındaki bütün parçalar mekanik regülatörlü pompanın aynısıdır. Bu tip pompanın çalışması ise kısaca şöyledir:
Depodan 1. besleme pompası ve filtre yoluyla gelen yakıt, 2. besleme pompası kapağındaki giriş rekorundan girerek paletler arasına dolar. Burada basıncı yükseltilen yakıtın fazlası basınç ayar supabından kısa devre yaparken, yeterli miktarı da rotor gömleğindeki kanaldan rotordaki dairesel kanala gelir, Yakıt burada iki kola ayrılarak, aşağıdan avans düzenine ve yukarıdan da yakıt ölçme supabına gider. Yakıt ölçme supabının ortasındaki delikten giren yakıt, ölçme deliğinin açıklığı oranında geçer ve daha önce anlatıldığı yoldan pistonlar arasına dolar.
Döndürme milinden hareket alan rotorun dönmesiyle de yakıt, çıkış deliklerinden çıkarak enjektörlere gider.
Motor devri yükseldiği zaman besleme pompasının bastığı yakıtın miktarı ve dolayısı ile basıncı da artar. Bu basınçlı yakıt, yakıt ölçme supabının alt yüzeyine basınç yapar ve regülatör yayının kuvvetini yendiği oranda supabı yukarı kaldırır. Yakıt ölçme supabının yukarı kalkması sonucunda yakıt ölçme deliğini kesiti daralır ve buradan geçerek pistonlar arasına dolan yakıtın miktarı azalır. Bu da enjektörlere giden yakıt miktarının azalmasını doğuracağından motorun devri düşer.

1. Gaz kolu
2 . Sektör dişli
3 . Regülatör yayı
4 . Devir yavaşlatma pulu
5 . Yakıt öleme supabı
6 . Yakıt ölçme deliği
7 . Kremayer
8 . Stop mili
9 . Stop pulu
10 . Rölanti yayı

Motor devri düşünce yakıt ölçme supabının altına yapılan basınç azalır ve regülatör yayı yakıt ölçme supabım aşağı doğru iter. Bu çalışama içinde çok sık tekrarlandığından motor belli bir devirde çalışır.
Motor devri artırılmak istendiğinde şekil 10 da gösterilen gaz kolu gaz yönüne itilir. Bu itme hareketi sektör dişli, kremayer ve regülatör yayı vasıtası ile yakıt ölçme supabına iletilir. Bu supap da aşağı doğru inerek yakıt ölçme deliğinin kesitini büyültür. Buradan geçen yakıtın miktarı artar ve motor devri yükselir.
Motoru durdurmak istediğimizde ise, şekil 10’da görülen stop kolunu çekmemiz gerekir. Stop koluna bağlı olan stop mili de yayların kuvvetini yenerek yakıt ölçme supabını tamamen yukarı kaldırır. Supabın kalkması sonucunda yakıt ölçme deliği tamamen kapanacağından yakıt buradan geçemez. Pistonlar arasına ve enjektörlere yakıt gidemeyince de motor stop eder.
DPA yakıt pompalarında maksimum yakıt miktarının ayarı:
Bu pompalarda maksimum (en fazla) yakıt miktarının ayan, rotorun ön tarafında bulunan ön ve arka ayar sacları vasıtasıyla pistonların dışarı doğru açılma miktarlarını sınırlandırarak yapılır.

1 . Makara
2 . Pabuç
3 . Boşluk
4 . Piston
5 . Tesbit vidası
6 . Pabuç çıkıntısı
7 . Eksantrik kanal
8 . Ayar sacı

Ayar saclarında bulunan eksantrik kanal, pabuçların ve dolayısı ile pistonların dışa doğru açılmalarım sınırlar. Böylece de pistonlar arasında kalan hacim, motora basılacak yakıtın miktarını saptar. Yakıtın miktarı artırılmak istendiğinde, tespit vidalan gevşetilerek ayar sacı sağa doğru döndürülür ve pabuçların çıkıntıları eksantrik kanalın büyük çapma getirilir. Bu durumda pistonların daha fazla açılarak aralarında kalan hacmin büyümesine ve motora basılacak maksimum yakıt miktarının artmasına yol açılır.









Günün Fırsatı

0 yorum:

Yorum Gönder

HAK SAHİPLERİNE ve YASAL MAKAMLARA

yenibelgeler.blogpsot.com
, 5651 sayılı yasada tanımlanan yer sağlayıcı olarak hizmet vermektedir. Haklarının yendiğini düşünen firma yada kişiler yenibelgeler.blogspot@gmail.com mail adresini kullarak irtibata geçebilirler. Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir. Ayrıca sitemizde bulunan tüm içerikler internet üzerinden toplanmıştır.